tag:blogger.com,1999:blog-270678875133158501.post5197429742166905716..comments2024-02-29T10:20:31.352+01:00Comments on Uppsalainitiativet: Uppvärmningen av haven: motsatsen till pausErikShttp://www.blogger.com/profile/04698899229265554348noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-270678875133158501.post-31159924151438761932016-03-12T19:52:58.899+01:002016-03-12T19:52:58.899+01:00@ Uppsala
Her er jeg igjen efter en datakollaps.
...@ Uppsala<br /><br />Her er jeg igjen efter en datakollaps.<br /><br />Hva som ikke synes å komme frem her og som jeg efterhvert holder som en hovedforklaring, er dette at havet representerer over 90% av systemets varmekapasitet og at varmeovergangen fra atmosfære til hav har begynt å gå raskere i senere år, la oss si ved sterkere vinder. Forutsetter vi da en jevn og svakt akselererende oppvarming så rimer det pent med havoppvarmingen. <br /><br />Værste svakhet med "modellene" tror jeg er at man opptil nylig mistydet og feiltydet varmeovergangen fra atmosfære til hav og holdt den for å være konstant og lineær. Og neste svakhet og feil, tillat meg å si det, er at man holder klimaresponsen Delta T / CO2 dobling for å være en konstant størrelse for alle verdier av CO2. Der tror jeg vannets og skyenes termostaterende og kjølende effekt vil inntre i vesentlig økende grad på sikt. <br /><br />Et godt råd fra meg til alle klimasurrealister er derfor at de må slutte å prutte ned klimaresponsen av alle krefter, og heller godta at den i dag er ca 3 deg / dobling men vil kunne avta vesentlig når man kommer opp i 2-3 ganger førindustrialt innhold.<br /><br />Vi ser på Fig 1 at vulkanene har en klar og markant kortvarig svovel og støv- virkning. Der vil man kunne få et sjokk når Kina og India for alvor begynner å shrubbe sine kullkraftverk. <br /><br />Det er forskjell på rederiene har jeg sagt før, og den svenske Stena- linjen var en værsting. DFDS danskebåten og Color- line Kielerferga gikk derimot med nesten klar eksos. Det står faktisk i tidlige IPCC- rapporter at billigste bunkersolje ( la oss si 5% svovel eller mer,...) er klimanøytralt og nærmest noe kjølende.<br /><br />Nå isommer trodde jeg Color line hadde begynt å fuele med billigste sort de og. Men røken, som var hvit, løste seg helt opp igjen i luften. Og da har de begynt å shrubbe. Hvilket er noe nytt.<br /><br />Man må vite at store cruise- skip skal ha passasjerer på dekk, og da er det ikke greit med den eksosen. heidruns hønserihttps://www.blogger.com/profile/13121412444459651844noreply@blogger.com