Ännu ett gästinlägg av Mats Almgren, Professor Emeritus i fysikalisk kemi vid Uppsala universitet.
Fortfarande kan man se ”skeptiker ” hävda att de antropogena utsläppen av koldioxid är så små jämfört med de naturliga flödena av kol mellan atmosfär och biosfär eller hav att de lätt balanseras av små justeringar och variationer i de naturliga flödena. Somliga menar att den obestridliga ökningen av koldioxidhalten i atmosfären skulle bero på utgasning från haven allteftersom de blivit varmare (genom naturliga variationer, givetvis).
Fortfarande kan man se ”skeptiker ” hävda att de antropogena utsläppen av koldioxid är så små jämfört med de naturliga flödena av kol mellan atmosfär och biosfär eller hav att de lätt balanseras av små justeringar och variationer i de naturliga flödena. Somliga menar att den obestridliga ökningen av koldioxidhalten i atmosfären skulle bero på utgasning från haven allteftersom de blivit varmare (genom naturliga variationer, givetvis).
Det är väl känt att de naturliga
flödena är stora, om än osäkert uppskattade. Utan mänsklig
påverkan skulle flödena mellan atmosfär och hav vara ungefär 90
PgC/år (petagram kol/år) i båda riktningar, och mellan atmosfär
och landbunden biosfär kring 120 PgC/år. Utsläppen från fossila
bränslen och cementtillverkning är ungefär 8 PgC/år. Frågan är
då om naturliga ändringar i de stora utbytesflödena kan ge en så
stor nettoeffekt.
Uppskattningar av nettoändringar i
dessa flöden redovisas i IPCC rapporter. I den senaste, AR5 ägnas
kapitel 6 (PDF-fil) åt kolcykeln. Här återges ett utdrag ur tabell 6.1.
De två första posterna är
välbestämda. Vi vet hur koldioxiden ökat i atmosfären, och vad
som tillförts från bränsle och cementtillverkning. Skillnaden
visar att ungefär 4PgC/år inte har stannat i atmosfären, utan
tagits upp av biosfären och haven.
I rapporten ges resultat från olika
uppskattningar av netto flödena från luft till hav, och från luft
till land. Detta är ett fortgående arbete, och AR5-kapitlet är en
uppföljning av vad som tidigare framkommit. Presentationen är
svårsmält för en oinsatt läsare. Men om man går tillbaka till
kapitel 3 i
rapporten TAR från 2001 finner man en förklarande text.
God introduktion ger också David Archers lilla bok ”The Global
Carbon Cycle”, Princeton University Press 2010.
Så låt oss först besinna hur man
kunnat uppskatta nettoflödet från luft till hav. Ett antal metoder
har använts, från rent empiriska till rena modellberäkningar. Det
mest rättframma är att bestämma transporten över hela havsytan.
Det är givetvis omöjligt, så man får nöja sig med mer sparsamma
observationer, både tidsmässigt och rumsmässigt. 3 miljoner
mätdata fördelade över 40 år (de flesta från de senare 20 åren)
har sammanställts. Haven täcks av rutnät om 4° latitud, 5°
longitud, vilket om jag räknat rätt skulle svara mot mer än 2300
provytor. Men provtagningarna är inte jämnt fördelade över dessa.
Det finns stora luckor, i synnerhet på södra halvklotet.
Vad är det då som mäts?
Överföringen över gränsen hav/luft bestäms som produkten av en
drivkraft och en gasöverföringshastighet. Drivkraften kan uttryckas
som skillnaden, ∆pCO2, mellan koldioxidens
partialtryck i luften och dess jämviktstryck i det aktuella
havsvattnet. Om det förra är störst går överföringen från luft
till hav. Partialtrycket i luft får man från de mätningar av
koldioxiden som görs kontinuerligt vid några dussin mätstationer,
medan jämviktstrycket över havsvattnet får bestämmas genom
provtagning och undersökning av vattnets sammansättning (koldioxid,
kolsyra och dess joner). Temperatur, pH och salthalt behövs också.
Ett jättearbete, men möjligt att utföra. Med hjälp av fiffiga
extra- och interpolationer har ∆pCO2–värden över
haven kartlagts på det sättet, dock inte med stor precision vad
gäller förändringar över tid.
Redan ∆pCO2–värdena
är intressanta, eftersom de visar åt vilket håll transporten går
över olika regioner och säsonger. Men för att få flödet krävs
också gasöverförings hastigheten. Denna beror på en rad faktorer,
där vindhastigheten är viktigast. Samband mellan
gasöverförings hastighet och vindhastighet finns framtagna.
Vindhastigheter över oceanerna finns naturligtvis också att tillgå.
Så sedan är det bara att beräkna
flödet över alla rutor och summera. Ett resultat framgår av första
posten i tabell 2, som hämtats från ett arbete av Wannikhof et al.
Biogeosciences, 10, 1983–2000, 2013.
Går att läsa här.
De fyra följande posterna i tabell
2 är uppskattningar från andra metoder, baserade på
modellberäkningar och olika typer av data (t ex vertikalfördelningen
av oorganiskt kol i olika havsregioner). Metoderna beskrivs i
artikeln. Resultaten från dem är förvånansvärt lika.
De två sista posterna i tabellen
hänför sig till en helt oberoende typ av rent empiriska
beräkningar. De utnyttjar minskningen av syrehalten i atmosfären,
som sker parallellt med koldioxidökningen. Mycket noggranna
mätningar av de små ändringarna i syrehalten görs vid flera
mätstationer. För att få tillräcklig precision mäts O2
relativt N2, därav beteckningen O2/N2.
Tabell 2. Median sea–air
anthropogenic CO2 fluxes for the different
approaches centered on year 2000.
Dessa metoder, som diskuteras
klargörande av Manning och Keeling, Tellus (2006), 58B,
95–116 (tidskriften är fritt tillgänglig på efter registrering). ,
bygger på att syrehalten i atmosfären minskar när koldioxidhalten
går upp. Syre förbrukas när kol och organiskt material förbränns,
och syre frigörs i fotosyntesen. Överföring av koldioxid till
haven ger däremot ingen direkt effekt på syrekoncentrationen.
Noggranna mätningar av syrehaltens ändring ger därför en
möjlighet att skilja på koldioxidöverföring till haven och till
land-biosfären. Den observerade ändringen av koldioxidmängden i
atmosfären kan då skrivas som skillnaden mellan koldioxid tillförd
via fossilförbränning och cementtillverkning, F, och bortförd till
hav, O, och biosfären, B, (havens biosfär ingår i O):
∆CO2 = F − O − B
∆O2 = −αFF
+ αBB + Z
Den andra ekvationen visar ändringen
i syreinnehåll. Det minskas genom förbränningen. Koefficienten αF
är förhållandet mellan bildad koldioxid och förbrukad syre vid
fossilförbränning. Den beror på bränsletyp (3 för metan, 1 för
rent kol) och uppskattades till 1,39 för den mix som används
globalt. Syrgasmängden ökar genom biosfärens fotosyntes,
koefficienten här har uppskattats till 1,10. Z infördes när man
insåg och kunde observera att ökningen av temperaturen i haven
medförde en avgasning av syre, både direkt genom minskad löslighet,
och indirekt genom ändringar i biologiska pumpar och
strömningsförhållanden. Denna term har uppskattats och är inte
försumbar. Alla termer i ekvationssystemet är då kända, och O och
B kan beräknas. Manning och Keeling erhöll O = (2,3±0,6)PgC/år
och B = (0,5±0,7)PgC/år. Storleken av B stämmer inte helt med
tabell1; en bidragande orsak är att detta värde och tabellens
hänför sig till olika tidsperioder.
I stort stämmer emellertid värdena
för flödet från luft till hav från de olika uppskattningarna väl
överens. Det finns inget utrymme för några extra avgasningar,
eller andra variationer av avsevärd storlek. I tabell 1 är flödet
från luft till land beräknad som en restpost. Men försök att
uppskatta bidragen från olika processer har också gjorts. En av
delarna är någorlunda väl bestämd, tillskottet till luften från
förändringar av markanvändningen, dvs främst genom avskogning.
Detta ger ett ytterligare antropogent tillskott på nära 1 PgC/år.
Andra processer inom land-biosfären fungerar då som en kolsänka
för 2,5 PgC/år. Detta är mycket, och trots stora ansträngningar
finns det ännu ingen klar bild över vart detta kol tar vägen. Ökad
fotosyntes genom koldioxidgödning förklarar en del, annat tycks
förknippat med ökad bioproduktion i det boreala bältet på norra
halvklotet, där globala uppvärmningen ger både en mer långvarig
växtsäsong, och en förskjutning av växtzoner norrut.
Sammanfattningsvis: Det finns all
anledning att lita på den analys av kolcykelns kvantitativa
förändringar som presenterats i IPCCs rapporter. Där finns stora
osäkerheter, men ingen möjlighet att ett antropogent tillskott av
9,2 PgC/år skulle kunna förklaras av naturliga flödesvariationer.
pettimetern påpekar: petagram, inte "pentagram"!
SvaraRaderaTack Mats,
SvaraRaderaväl formulerat och väl underbyggt.