22 feb. 2010

Rapporter från fronten

Här kommer några lästips om kampanjen mot klimatforskningen, om hur media och forskarna hanterar den.

Science NOW rapporterar från ett symposium om attackerna mot klimatforskningen. Symposiumet är anordnat av National Academy of Sciences och the American Association for the Advancement of Science.

Klimatforskarna har drabbats värst. De känner smällen av vad IPCC-författaren Chris Field har beskrivit som en ”feeding frenzy” sedan emailen släpptes i November. ”Situationen har helt spårat ur”, säger klimatforskaren Gerald North från Texas A&M. ”En kille mejlade mig för att säga att jag är en ’hora åt globala uppvärmningshopen.’”

Filmaren och fd forskaren Randy Olsen har på sin nya blogg ”The Benshi” en intervju med klimatforskaren Michael Mann om kampanjen mot honom själv och andra klimatforskare.

RO- Känner du dig belägrad ibland? Som i en bunker?
MM - Vi är i strid - det vetenskapliga samfundet. Jag menar att det klimatvetenskapliga samfundet har varit i strid i åratal. Det finns en organiserad, välfinansierad satsning på att diskreditera oss. Och inte bara vår vetenskap, utan också enskilda personer. Det finns en ökande satsning på så kallad Swiftboating av enskilda forskare. Smutskastningskampanjer riktas mot forskare enbart för att diskreditera dem, och därigenom diskreditera forskningen. Så jag tycket att det är tydligt att det är den attackmetod som klimatförnekarlobbyn använder.

Olsen skriver också om hur TV-bolaget CBS rapporterade om att Mann inte hade funnits skyldig till några oegentligheter: genom att återge en Youtube-video som smutskastade Mann.

I Skeptical Inquirer, en tidskrift för skeptiker i ordets egentliga betydelse, diskuterar fysikern Mark Boslough varför ”Climategate” fick ett sådant genomslag, medans knappast någon reagerar när ”klimatskeptiker” gör sig skyldiga till verkliga övertramp.

Det faktum att Climategate ansågs vara en nyhet bevisar att journalister ställer mycket högre krav på forskarna än på förnekarna, även om de inte medger det i deras strävan att rapportera om en kontrovers.

Slutligen vill vi peka på en reflektion av vetenskapshistorikern Spencer Weart om hur hans kolleger i framtiden kan komma att se på klimatdebatten.

Men det här var första gången som media rapporterade att ett helt samfund av forskare hade anklagats för ohederlighet. Sådana påståenden, om de t ex riktas mot en politiker och handlar om saker av mindre vikt, skulle vanligtvis ha krävt en ordentlig undersökning. Men även i ledande tidningar som The New York Times så citerades kritiker med en lång historia av fientlighet och överdrifter som om de vore experter. Som vi vet kan anklagelser som upprepas om och om igen fastna i det allmänna medvetandet, även om de senare visas (eller kunde redan då visas) vara osanna.

3 kommentarer:

  1. Sådan här kampanjer är mycket effektivare och sprids ju mycket fortare med de nya medierna. Men kampanjen som sådan känns ju igen från liknande kampanjer mot forskare som arbetar skador av tobak (tobaksindustrin leder kampanjen) eller evolutionsforskare (kristna högergrupper leder kampanjerna). Den här gången drivs ju dock kampanjen både av energiföretag, och av stora politiska grupper. Förutom att man riktat smutskastar enskilda forskare, så försöker man ju brett smutskasta all vetenskap, och även alla vetenskapliga tidskrifter. Det vore ju utmärkt om deras tokiga argument sparas och konsekvent används mot dem, för att visa hur absurda de är.

    SvaraRadera
  2. Jag tror det vore bra att försöka analysera metoderna som används av "skeptikerna" för det som händer nu med klimatforskningen kan hända vilken annan forskargrupp som helst om det finns en annan politisk agenda.

    Man kan ju kanske se en viss parallell i hur exempelvis Björklund struntar i samt avfärdar svenska skolforskare eftersom han har "den rätta" skolpolitiken klar för sig utan att behöva bekymra sig om forskning.

    Vi som forskar kanske alltid kan hamna i detta dilemma även om just klimatforskarna råkat riktigt illa ut denna gång. Det kanske skulle behövas viss "mediakunskap" för att få budskap att tränga igenom i dessa Internettider?

    SvaraRadera
  3. "Det kanske skulle behövas viss "mediakunskap" för att få budskap att tränga igenom i dessa Internettider?"

    You bet. Massor av människor har fått för sig att det råder stora osäkerheter inom olika områden, endast pga att de menar att "hundra tusen google-sidor inte kan ha fel"

    Att kolla vad som står i peer-reviewad vetenskapslitteratur om ett ämne, kan vara en början i sållningen bland alla dessa framgooglade sidor.

    mvh
    /Cecilia

    SvaraRadera

Tips: Använd gärna signatur när du kommenterar. Det underlättar samtalet