I vår forskning om svenska medborgares syn på klimatfrågan kunde vi för flera år sedan notera en cynisk inställning, men inte till klimatfrågan utan till medierna. Folk förlitade sig på klimatvetenskapen men sällan på mediernas alarmism. Bilder på utsatta isbjörnar och smältande glaciärer har inte den effekt man skulle önska. I stället för mer av politiskt engagemang landar det hela i passivitet och känslor av vanmakt, även hos medierna själva.
Så skriver två medieforskare, Peter Berglez och Ulrika Olausson, i SvD, i en intressant analys av mediernas sviktande intresse för klimatfrågan.
Klimatfrågan är komplex och klimatförändringarna sker långsamt. Själva begreppet "klimat" handlar inte om enskilda händelser utan om sannolikheter och statistik. Och framför allt är det här ett drama där vi själva är "skyldiga" och "offren" främst finns i framtiden. Det är trist med inte förvånande att våra kortsiktiga, sensationalistiska och förenklande medier har svårt att behandla den.
Pogo Earth Day poster 1971 |
Jag tycker mig märka en brutal skillnad i kvalité gällande journalistiken när man rör sig utanför Sverige gränser.
SvaraRaderaBättre skrivet med ett mycket större djup och skärpa än vad svenska journalister tycks kunna prestera. Yrkesstolthet?
Jag blir bedrövad av allt tyckande i Sverige istället för att försöka förklara de svåra sambanden.