16 sep. 2013

Mer om David Roses förvillelser

David Rose, "journalist" hos Daily Mail
Samtidigt som David Roses artikel i Daily Mail om IPCC-rapporten gör sitt triumftåg inom förnekosfären så avslöjas mer och mer om det sjaskiga och ohederliga "journalistiska" arbete som ligger bakom den. Professor Myles Allen från Oxford citeras i artikeln:
"En av rapportens egna författare, professor Myles Allen, chef för Oxfords universitets Climate Research Network,  sade i går kväll att det här skulle bli den sista IPCC-sammanställningen och anklagade dess tungrodda produktionsprocess för att 'förvanska hur vetenskap fungerar'."
Phil Plait på Slate blev misstänksam och kontaktade själv Myles Allen och frågade honom om citatet. Allen svarade:
"Jag har inte talat med Rose om innehållet i IPCC-rapporten.
Jag har inte sagt att det här borde bli den sista IPCC-rapporten, jag har sagt att som jag ser det så har det kommit att motverka sitt syfte att sätta ihop ett massivt band var sjätte år …  För vad det är värt, skulle jag föredra mycket kortare årliga uppdateringsrapporter, plus specialrapporter om specifika frågor."
Allen lämnade också en kommentar under den elektroniska upplagan av artikeln, där han pekar på samma fel som vi uppmärksammade igår:
"Eftersom jag citeras i den här artikeln så tycker jag att det är viktigt att påpeka att IPCC år 2007 sade att 'uppvärmningstrenden för de senaste 50 åren var 0,13 grader per decennium.' Varken IPCC år 2007 eller de nuvarande klimatmodellerna har någonsin föreslagit att världen har, eller borde ha, värmts upp med 0,2 grader per decennium sedan 1951 - en hel grads uppvärmning mellan 1950-talet och 2000-talet? Så rubriken borde varit 'Den globala uppvärmningen är bara 92% av vad vi sade den var' för att jämföra äpplen med äpplen."
Allen sade också till Plait:
"Jag har frågat honom tre gånger om han förstod när han skrev artikeln att 0,2 grader per decennium i AR4 [IPCC-rapporten från 2007] inte syftade på  perioden sedan 1951, men han har vägrat att svara."
Vi kan bara konstatera att David Rose är av det rätta virket för att vara hjälte bland klimatförvillarna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Tips: Använd gärna signatur när du kommenterar. Det underlättar samtalet