Bloggen startades som ett svar på "klimatskeptikernas" spridande av missuppfattningar och desinformation kring klimatförändringen och dess effekter, och kring klimatforskningen och specifika klimatforskare.
Syftet är att sprida kunskap i klimatvetenskapliga frågor genom att ta upp intressanta, viktiga och omdebatterade ämnen.
Vad ska vi hitta på om vi inte ska flyga till Thailand eller köra vatten- eller snöskoter, och om vi skall låta bilen stå så mycket som möjligt? Måste vi alla börja med knyppling eller bo i tält på scoutläger?
För egen del borde jag välkomna alla bränsleransoneringar som tänkas kan. Avskyr att köra bil och även att resa (även om det är kul att vara i andra länder så är själva resandet stentrist). Har inga problem att sysselsätta mig utan att släppa ut CO2 (om man bortser från ev. "smutsig" el jag förbrukar).
Däremot är möjligheten till fritt resande nog något som av många andra är något av en frihetsfråga. Dessutom har vi ju frågan om transporter. Även om det är så att en 10-tons lastvagn förbrukar och släpper ut mindre än 10 entons personbilar, så vore det väl förnämligt och kul med hybrider och andra framtidslösningar även på den sidan?
Är det inte så att det som skulle vara allra effektivast, om vi vill minska CO2-utsläpp, vore revolutionerande ny teknologi som möjliggör "hållbart resande"? :)
Patrik, överskatta inte effekten av ny teknik. "In economics, the Jevons Paradox (sometimes called the Jevons effect) is the proposition that technological progress that increases the efficiency with which a resource is used, tends to increase (rather than decrease) the rate of consumption of that resource. It is historically called the Jevons Paradox as it ran counter to popular intuition. However, the situation is well understood in modern economics. In addition to reducing the amount needed for a given use, improved efficiency lowers the relative cost of using a resource – which increases demand and speeds economic growth, further increasing demand. Overall resource use increases or decreases depending on which effect predominates." http://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox
Gör du resandet mer effektivt blir det antagligen också billigare och då reser folk mer vilket kan äta upp hela miljövinsten.
Re Thomas Palm Och vilken blir förlusten för mänskligheten om inte människor kan resa och träffas? Förståelsen för andra kulturer, hur går det med den om du aldrig får chansen att se med egna ögon hur människor lever i andra kulturer?
Kanske som i det gamla "goda" Sverige, där de flesta knappt varit utanför sockengränsen? Där myter och okunskap om "de andra" så lätt ledde till krig och konflikter?
Thomas P>> Hej, det var längesen! :) Ang ditt svar, gäller det även solceller, bränsleceller, hybridteknologi och vindkraft? Eller gäller det bara sådant som vi ännu inte känner till?
Jag gillar observationer, framför teorier, och undrar också: Har ökade bränslepriser verkligen lett till minskande biltrafik? :)
Tack för ett fartfyllt filminslag. Men alla dessa flytetyg är ju gjorda av plast,som är ett material framstllt av olja? Undrar hur mycket Co2-utsläpp byggandet av den stora trimaransegelbåten genererar? Kanske bättre att bygga båtarna i trä?
Labbibia och Patrik, Inga problem bara vi driver tillverkningsprocessen för kolfibern med förnyelsebara energikällor. Ni kanske vet att kolfibern och epoxyn i båtarna inte förbränns när man seglar?
Vill man åka bil till båten kan man ju alltid ta en sådan här. Var inte så oroliga. Vi kan slippa knypplingen. :)
För egen del borde jag välkomna alla bränsleransoneringar som tänkas kan.
SvaraRaderaAvskyr att köra bil och även att resa (även om det är kul att vara i andra länder så är själva resandet stentrist). Har inga problem att sysselsätta mig utan att släppa ut CO2 (om man bortser från ev. "smutsig" el jag förbrukar).
Däremot är möjligheten till fritt resande nog något som av många andra är något av en frihetsfråga.
Dessutom har vi ju frågan om transporter.
Även om det är så att en 10-tons lastvagn förbrukar och släpper ut mindre än 10 entons personbilar, så vore det väl förnämligt och kul med hybrider och andra framtidslösningar även på den sidan?
Är det inte så att det som skulle vara allra effektivast, om vi vill minska CO2-utsläpp, vore revolutionerande ny teknologi som möjliggör "hållbart resande"? :)
Är stor teknikoptimist. Märks det? ;)
Med all respekt, men nu har du nog tittat för mycket på filmen "Waterworld" :-)
SvaraRadera(Jag tyckte fö att det var en utmärkt film, men jag har träffat ytterst få människor som har uppskattat den.)
Patrik, överskatta inte effekten av ny teknik.
SvaraRadera"In economics, the Jevons Paradox (sometimes called the Jevons effect) is the proposition that technological progress that increases the efficiency with which a resource is used, tends to increase (rather than decrease) the rate of consumption of that resource. It is historically called the Jevons Paradox as it ran counter to popular intuition. However, the situation is well understood in modern economics. In addition to reducing the amount needed for a given use, improved efficiency lowers the relative cost of using a resource – which increases demand and speeds economic growth, further increasing demand. Overall resource use increases or decreases depending on which effect predominates."
http://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox
Gör du resandet mer effektivt blir det antagligen också billigare och då reser folk mer vilket kan äta upp hela miljövinsten.
Re Thomas Palm
SvaraRaderaOch vilken blir förlusten för mänskligheten om inte människor kan resa och träffas? Förståelsen för andra kulturer, hur går det med den om du aldrig får chansen att se med egna ögon hur människor lever i andra kulturer?
Kanske som i det gamla "goda" Sverige, där de flesta knappt varit utanför sockengränsen? Där myter och okunskap om "de andra" så lätt ledde till krig och konflikter?
Mvh Labbibia
Thomas P>> Hej, det var längesen! :)
SvaraRaderaAng ditt svar, gäller det även solceller, bränsleceller, hybridteknologi och vindkraft? Eller gäller det bara sådant som vi ännu inte känner till?
Jag gillar observationer, framför teorier, och undrar också: Har ökade bränslepriser verkligen lett till minskande biltrafik? :)
Tack för ett fartfyllt filminslag.
SvaraRaderaMen alla dessa flytetyg är ju gjorda av plast,som är ett material framstllt av olja?
Undrar hur mycket Co2-utsläpp byggandet av den stora trimaransegelbåten genererar?
Kanske bättre att bygga båtarna i trä?
Mvh Labbibia
Labbibia>> Ja, sant.
SvaraRaderaMan får också hoppas att personerna på filmen bor nära vattnet så att de har kunnat cykla eller gå till det.
Lite orättvist mot alla som inte bor vid havet kanske.
Nä, knyppling är nog mer aktuellt för de allra flesta i så fall. ;)
Labbibia och Patrik,
SvaraRaderaInga problem bara vi driver tillverkningsprocessen för kolfibern med förnyelsebara energikällor.
Ni kanske vet att kolfibern och epoxyn i båtarna inte förbränns när man seglar?
Vill man åka bil till båten kan man ju alltid ta en sådan här.
Var inte så oroliga. Vi kan slippa knypplingen. :)
Anders M>> "Ur avgasröret kommer bara vattenånga..."
SvaraRaderaHmmm... Hur var det nu - är inte vattenånga en växthusgas? :)
Patrik,
SvaraRaderaMinns du ekan med hålet i botten?
Anders M>> Jovars. :)
SvaraRaderaMen det där med alger för att generera bränsle verkar väl smart på riktigt? Bortsett från att produktionen måste bli smartare såklart. Eller?
Skönt klipp.
SvaraRaderaAnnars gillar jag såna här klimatvänliga aktiviteter:
cool kajak
John,
SvaraRaderaHäftigt!