3 apr. 2011

Flygets klimatpåverkan ännu osäker

Flygets totala klimatpåverkan diskuteras ofta eftersom jordens befolkning antas resa mer med flyg i framtiden. Och förutom att flygplanen idag släpper ut koldioxid från bränslet så påverkar flyget också genom så kallade kondensstrimmlor (bilden). Flygplanen bildar moln på en höjd som gör att de bidrar till att förstärka växthuseffekten. Flyget står för ca 3% av de mänskliga koldioxidutsläppen men totala effekten inklusive kondensstrimmorna ger uppskattningsvis 2-14% av mänskliga klimatpåverkan. Påverkan från flyget är alltså osäker men ytterligare data har nu tillkommit via en studie som publicerats i Nature.

Studiens resultat är kanske inte så överaskande för den som följt debatten men det är nya resultat framtagna på ett nytt sätt. Resultaten visar i alla fall att flyget historiskt kan ha bidragit mer till växthuseffekten genom molnbildning än genom utsläpp av koldioxid. Det finns dock fortfarande stora osäkerheter med studien, författarna pekar bland annat ut svårigheter med att modellera hur molnen beter sig och viss fysik i modellen.

Man bör dock komma ihåg att utsläppen av koldioxid stannar i atmosfären mycket längre än vad de bildade molnen gör. Detta betyder att ifall man kunde minska molnbildningen genom att flyga lägre så skulle den molnbildande klimatpåverkan försvinna mycket snabbare än den klimatpåverkan man får från utsläppet av koldioxid.


5 kommentarer:

  1. UI fortsätter skriva om klimatforskning, som vanligt med referenser till publicerad forskning. Bra jobbat. Fortsätt med det!

    SvaraRadera
  2. Den kommersiella trafiken flyger högt därför att bränsleförbrukningen är dramatiskt mycket mindre och därmed även utsläpp av CO2. Även mycket korta rutter blir mer bränsleekonomiska om man stiger till hög höjd snabbast möjligt. Fakta som lätt kan kontrolleras. Om man vill...

    SvaraRadera
  3. Anonym, vist det står i länken under texten
    Detta betyder att ifall man kunde minska molnbildningen genom att flyga lägre så skulle den molnbildande klimatpåverkan försvinna mycket snabbare än den klimatpåverkan man får från utsläppet av koldioxid.

    något man helt enkelt får räkna på var man får bästa utvinningen... det ser i alla fall helt klart ut som om man skulle kunna vinna på att flyga lägre.

    SvaraRadera
  4. Hur ska ni ha det egentligen?
    Jag trodde det var bestämt en gång för alla att det är CO2 som orsakar klimatvärmningen och inte moln.
    Konstigt att klimatmodellerna fungerar så bra trots att de inte tagit hänsyn till flygmolnsfaktorn.

    SvaraRadera

Tips: Använd gärna signatur när du kommenterar. Det underlättar samtalet