Changes in ocean temperatures appear to explain a substantial part of the observed changes in atmospheric CO2 since January 1980.
CO2 released from use of fossil fuels have little influence on the observed changes in the amount of atmospheric CO2, and changes in atmospheric CO2 are not tracking changes in human emissions.Det är synnerligen revolutionerande slutsatser. Om de är korrekta så omkullkastar de mycket av vad vi vet om ökningen av CO2 i atmosfären. Men en titt på artikeln avslöjar snart att de bygger på uppenbart felaktiga resonemang (som så ofta är fallet när en artikel hyllas av "klimatskeptikerna").
Artikeln innehåller bl a de här två graferna:
Fig. 2. 12-month change of global atmospheric CO2 concentration (NOAA; green), global sea surface temperature (HadSST2; blue) and global surface air temperature (HadCRUT3; red dotted). The upper panel shows unfiltered monthly values (e.g. January 2000 minus January 1999), while the lower panel shows filtered values (DIFF12, the difference between the average of the last 12 month and the average for the previous 12 months for each data series). The numbers (1–9) on DIFF12 CO2 peaks and the thin white lines refer to Table 1. |
Hur kan man påstå att temperaturförändringarna förklarar CO2-förändringarna, när CO2 går upp vare sig temperaturen går upp eller ner? Temperaturförändringarna kan visserligen förklara de kortsiktiga upp- och nedgångarna i CO2-förändringstakten, men de kan inte förklara att förändringstakten alltid är positiv (och i genomsnitt ligger på c:a 1,5 ppm/år, grovt skattat med ögonmått). Det finns alltså en stor bit av CO2-förändringarna kvar att förklara, dvs den del som orsakar den långsiktiga stadiga ökningen i CO2 under den undersökta perioden.
Så kan det vara från fossila bränslen? Humlum m fl presenterar den här figuren, som handlar om CO2 från fossila bränslen.
Men figuren visar förändringstakten i utsläppen (rött) jämsides med förändringstakten för CO2 i atmosfären (grönt). Det är mycket underligt. Det är ungefär som att jämföra förändringstakten på storleken på dina insättningar med förändringstakten på kapitalet på ditt bankkonto, i stället för att jämföra storleken på insättningarna direkt med förändringstakten på kapitalet (t ex jag sätter in 1000 kr/månad och kapitalet ökar 1000 kr/månad). En mer intressant jämförelse vore mellan CO2-förändringstakten i atmosfären och våra utsläpp. Men någon sådan figur har inte Humlum m fl tagit med i sin artikel. Lyckligtvis har vi en här, hämtad från Skeptical Science (som inte täcker exakt samma period, men som överlappar från 1982 till 2005):
(Adapted from Cawley, 2011; data from CDIAC) |
Men det är klart: om Humlum och medförfattare hade tagit med ovanstående graf i sin artikel, så hade även de slöaste granskare förstått att deras resonemang hade hål stora som ladugårdsdörrar. Och då hade artikeln aldrig blivit publicerad, och Global and Planetary Change hade inte behövt skämmas för att de låtit publicera den och jag hade aldrig behövt skriva det här inlägget.
Se även: http://troyca.wordpress.com/2012/08/31/comment-on-the-phase-relation-between-atmospheric-carbon-dioxide-and-global-temperature/
SvaraRaderaIntressant att se hur Pehr med fler försöker hålla sig med auktoritetsargument trots att artikeln är så dålig att jag nästan förväntat mig att till och med Pehr och TCS skulle kunna se igenom den... My mistake: http://www.theclimatescam.se/2012/08/30/temperaturen-driver-co2-inte-tvart-om/#comment-295446
SvaraRaderaDen gröna kurvan är med observationer till stöd... alltså helt fel!
SvaraRaderaNi kan ju be grabbarna på "scepticalscience" att uppdatera sig på verkliga förhållanden.
Så vad är det som är fel med den gröna kurvan?
RaderaFör att göra en liknelse:
SvaraRaderaAntag att en bil kör med konstant gas och växel under en tidsperiod längs en väg. Vägen är inte helt jämn och i uppförsbackarna går det lite långsammare likväl som det går snabbare i nedförsbackarna.
Nu tittar någon på hur hastigheten varierar korrelerat med vägens lutning och hittar en väldigt stark, nästan perfekt korrelation. Men korrelationen med gaspedalens nedtryckning är 0.
Slutsatsen blir att den sträcka som bilen förflyttar sig under en tidsperiod inte har något att göra med förbränning av bensin i motorn utan helt beror på vägens lutning.
Kanske inte ett helt solitt resonemang… men man förväntar sig att åtminstone Humlum, Salby, McLean, Soares, Ingemar Nordin och Slabbidang borde hålla med.
Vilken tur att Humlum "missade" grafen eftersom observationerna bevisar den helt felaktig!
SvaraRaderaVad är det som är fel med grafen?
RaderaÖkningen av koldioxidmängden i atmosfären är summan av det antropogena nettobidraget och det naturliga nettobidraget. Grafen använder de antropogena emissionerna i stället för det antropogena nettobidraget.
SvaraRaderaSå vilka mänskliga aktiviteter tänker du på som kan ge ett signifikant negativt bidrag till CO2 i atmosfären?
RaderaDet antropogena nettobidraget är summan av alla antropogena flöden av koldioxid till och från atmosfären. Se de röda pilarna till och från atmosfären i följande graf:
Raderahttp://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/figure-7-3.html
Aha, då förstår jag hur det ligger till.
RaderaDe svarta pilarna är flödena innan industrialiseringen. De röda pilarna är flöden som tillkommit senare. Av dessa handlar "Land Use Change" och "Fossil fuels" om mänskliga aktiviteter, medan de övriga är ökade naturliga flöden pga det finns 165 Gt kol mer i atmosfären.
Men bildtexten är lite tvetydig, och det är inte konstigt att du har missförstått den.
För att utveckla Lars påpekande.
RaderaOm man räknar ihop de röda pilarna (med tecken + utsläpp och - upptag) motsvarar det röda kurvan i diagrammet från Skeptical Science. "Land Use Change" och "Fossil fuels" tillsammans motsvarar den blå.
Förstår uppriktigt sagt inte hur ni orkar med detta vetenskapliga pennfäkteri i klimatfrågan.
SvaraRaderaDet måste väl numera vara alldeles uppenbart att den olja,gas och det kol som finns kommer att brytas och förbrännas. Inte bara det vi vet finns utan också det vi ännu inte känner till utan som kommer att hittas senare. T.o.m. i Arktis kommer man att exploatera fossiltillgångarna.
Om det nu finns konsensus att klimatat kommer att löpa amok vid fortsatt förbränning av olja etc så borde väl klimatpolitiken ta sikte på att minimera skadeverkningarna eller möjligen på att komma överens om att begränsa leveranserna av fosssila bränslen. Det kommer aldrig att ske.
Att hålla på och tjata om minskade CO2 utsläpp och köttfria dagar i veckan och annat trams kommer ju aldrig att leda någonstans. Det måste väl alla inse vid det här laget.
Klimatpolitiken är och kommer att förbli ett spel för galleriet.
Hur länge kan det få pågå?
ChristerL
Det var lite utanför ämnet, och forsatta diskussioner förs helst på våra öppna trådar. Men för min egen del kan jag säga att jag hoppas på att mänsklighetens självdestruktivitet har en rimlig gräns. Kanske ett fåfängt hopp, men å andra sidan är vårt ansvar väldigt stort. Att bara ge upp vore ett hån och ett svek mot framtida generationer.
RaderaJag tror att det är betydligt billigare och smartare att göra något nu, än att först genomföra en gigantisk miljöförstöring. Förhoppningsvis kan den insikten sprida sig. I vilket fall är det roligare att befinna sig på den mer konstruktiva sidan.
Radera