23 apr. 2014

Inside the Climate Wars: A Conversation with Michael Mann

3 kommentarer:

  1. Vad tycker UI om denna intervju?

    Själv tycker jag det är rätt osmakligt med bakgrundsmusiken som går i moll när skeptiker är i bild...

    Han berör många av de hetaste potatisarna.

    Hur är det med förekomst av extremväder? Vad säger vetenskapen om detta?

    Har svårt för hypotesen att motståndarsidan har falska intentioner. Jag tror inte att Big Oil/Coal ligger bakom många alls av de skeptiska vetenskapspersonligheter som hörts i debatten. Sådana insinuationer gör det bara svårare för mig att ta till mig Manns budskap. Jag tror exempelvis att skribenterna på UI har de bästa intentioner även om jag inte alltid sympatiserar med dem.

    Tycker också han gav dåligt besked om nuvarande temperaturutveckling. Gick istället över till is i Arktis (och västra Antarktis). Min gissning är att modellerna inte förutspått detta eftersom de förväntat sig att istäcket styrs av temperatur men att det verkar finnas många andra drivkrafter som påverkar mera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tycker jag det är osmakligt med tramsiga kommentarer fulla av löst utslängda frågor och amatörmässiga gissningar.

      Radera
  2. OK fair enough. Jag tar frågorna en i sänder:

    Anser UI att extremväder blivit mer förekommande och att det råder konsencus i vetenskapliga sammanhang kring detta?

    Tror UI att det är vanligt förekommande att skeptiker på ett eller annat sätt finansieras av den fossila industrin?

    Anser UI att istäcket vid isminimum kring Arktis beror av temperaturen och hur ser i så fall temperaturkurvan ut jämfört med isutbredning vid årsminimum?

    Jag är övertygad om att både ni och Mann har de bästa intentioner. Mann har dessutom fört klimatvetenskapen många pinnhål framåt och vi hade troligen saknat massor av kunskap om han inte skapat hockyklubban, så därför ska han ha tack!

    SvaraRadera

Tips: Använd gärna signatur när du kommenterar. Det underlättar samtalet