Visar inlägg med etikett republikaner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett republikaner. Visa alla inlägg

3 juli 2015

Fredagsmys: The Onion om påven och klimatförändringarna

Klicka på bilden! (Obs: satir)

21 nov. 2010

Om klimatförnekeri och vetenskap i den amerikanska politiken

Vi har haft ett par inlägg som har kritiserat olika republikanska politikers inställning till klimatfrågan. Och visst är klimatförnekeriet mycket utbrett inom det republikanska partiet. Men alla republikanska politiker är inte klimatförnekare. Sherwood Boehlert, som representerade republikanerna i kongressen 1983-2007, skriver i Washington Post:
Vad är det som händer med Ronald Reagans parti? Han omfamnade den vetenskapliga förståelsen om miljön och föroreningarna och var stolt över sin roll i att hjälpa till med utfasningen av ozon-uttunnande kemikalier. Det var smart politik och smart statskonst. Framför allt, till skillnad mot många som säger sig vara hans efterföljare, så förnekade Reagan inte förekomsten av globala miljöproblem, utan fann sätt att hantera dem.
En annan är Bob Inglis som deltog vid klimatföredragningen hos House Energy and Environment Subcommittee i veckan. Inglis har dock just förlorat sin plats till en mer antivetenskaplig konkurrent.

Och tidigare har vi skrivit om bl a Arnold Schwarzenegger, republikansk guvernör i Kalifornien på utgående.

Samtidigt accepterar inte alla demokrater klimatvetenskapen. Här är West Virginias demokratiske senator och tidigare guvernör Joe Manchin. West Virginia är en delstat som är ekonomiskt beroende av kolbrytning. Det var där som 29 kolgruvarbetare dog i en explosion i april i år. Som ni kan se så gillar Manchin både kol och vapen.