Visar inlägg med etikett satir. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett satir. Visa alla inlägg

15 apr. 2016

Oljegigantens VD lättad, äntligen försent att göra något åt den globala uppvärmningen.

"Vi undvek verkligen en kula där!" sade Exxons VD vid presskonferensen. Presskonferensen som kallats till eftersom det äntligen är för sent att göra något åt klimatförändringarna.

Den gråspräckliga 67-åringen förklarade hur lättad han var efter att han under de senaste årtiondena oroat sig för att folk skulle kräva åtgärder som till exempel utsläppsbegränsningar för att bromsa den globala uppvärmningen. Men nu när det redan är för sent för att nå målen kan industrin köra på som vanligt.



Frack Svensson berättade vidare att han varit orolig när milstolpar som en grads temperaturökning och 400 ppm koldioxid i atmosfären sprängts men att han snart förstått att folk gärna pratar om krafttag och åtgärder men att ingen var bered att göra något åt saken.
"Allas uppgivenhet är verkligen det bästa som hänt oss."
Frack Svensson avslutade sedan med att tacka alla för att hopplöshetens gräns var nådd och det blivit för sent för att göra något åt uppvärmningen.



Hela intervjun går att läsa hos the Onion.

3 juli 2015

Fredagsmys: The Onion om påven och klimatförändringarna

Klicka på bilden! (Obs: satir)

11 juni 2015

Ett meningslöst svammel


Det följande är satir och avspeglar inte skribentens eller bloggens faktiska åsikter. 

Från Sahlgrenska till Karolinska, från läkarkåren till Inspektionen för vård och omsorg, från vänster till höger. Överallt samma budskap: cancer måste behandlas med cellgifter, strålning och kirurgi. Detta kallas konsensus och är mycket farligtVad händer med de stackare som vill bota sina cancerpatienter med kollodialt silver, raw food-dieter eller kalla vinterbad? Knappt en dag hinner gå innan de blir trakasserade av socialstyrelsen eller mästrade av kollegor med den rätta tron. Hur ska en fritänkare någonsin kunna ändra medicinska ställningstaganden om gediget och mångårigt vetenskapligt arbete av den samlade forskarkåren ges större tyngd än en ny idé som på grund av komplexa omständigheter av komplicerad natur är omöjlig att bevisa?

I sin enögda enfaldighet förkastar etablissemanget botemedel såsom frekvensterapi, intravenösa injektioner av bikarbonat, vitaminkurer och mineraltillskott.  Dessa metoder saknar vetenskaplig grund, säger man. Men vad är vetenskap egentligen? Det vi är överens om är vetenskap är vetenskap. En social konstruktion! Alltså kan vetenskap inte säga oss något över huvud taget om vilka behandlingsmetoder som är bäst.

Sanningen är att etablissemangets behandlingar är vanskliga ingrepp. Strålning och cellgifter ger håravfall och mag-tarmbesvär och vid kirurgiska ingrepp uppstår lätt blödningar. Ändå bekostas dessa påhitt med skattemedel. Detta visar tydligt hur läkare och politiker lever efter devisen "Varför tänka själv, när man kan tycka som alla andra?".

Hur kan vi förresten utgå från att cancer är skadligt över huvud taget? Jag har själv googlat på det, och cancer är inget annat än en tillväxt av celler. Men faktum är att celler är kroppens beståndsdelar. Celler är i sanning en välsignelse för mänskligheten. De innehåller både mitokondrier och ribosomer, livsviktiga för vår ämnesomsättning och kroppsuppbyggnad. Varför utgår vi då från att en smula celltillväxt så småningom försätter individen i ett tillstånd av somatisk termodynamisk jämvikt med sin omgivning, det vi i folkmun kallar "att vara död"? Detta är något som vetenskapen misslyckats med att bevisa. Man måste acceptera att mellan mikro och makro ligger ett skikt av ovetbarhet, ogenomträngligt för vetenskapen. En epistemologisk gräns. 

Vi kan alltså konstatera att det hot som vi dagligen serveras om cancerns skadeverkningar är tagna ur luften. Och om det ändå skulle vara skadligt så finns det inget som säger att en C-vitamintablett skulle fungera sämre än kemoterapi. Detta baserar jag inte på några expertutlåtanden eller vetenskaplig information. Nej, jag tänker efter på egen hand. Klokskap är en förunderlig egenskap och behöver inte motiveras. Det är tur att denna blogg finns, som en sällsynt fristad för oss som vågar hålla ett öppet sinne i denna och liknande frågor.

10 apr. 2015

Fredagsmys: Den chockerande sanningen om den globala uppvärmningen

OK, vi erkänner. Vi var med på det här....

26 okt. 2012

Extra fredagsmys: "Climate Trolls – An Illustrated Bestiary"


Coby Beck på "A Few Things Ill Considered" har ett obetalbart inlägg om klimattroll och var man hittar dem.

27 sep. 2012

Guide för aspirerande klimatskeptiker del 2

Bild från Wikipedia.

Välkommen till del 2 i Uppsalainitiativets guide för aspirerande klimatskeptiker.  (Del 1 hittar ni här). Här ska vi gå igenom ett tjugotal viktiga principer inom klimatskeptisismen. Det handlar om hur man söker och utvärderar vetenskaplig information, och om vem man egentligen kan lita på i klimatdebatten. Det handlar också om etik, och om hur debatten förs.
  1. Den gyllene regeln: du behöver aldrig tro på något om du inte vill, och du behöver aldrig lita på någon som påstår något som du inte vill tro på.
     
  2. Konsensus-argument ("97% av forskarna inom området...") är alltid fel.  Det finns ingenting sådant som konsensusvetenskap.  Om det är konsensus så är det inte vetenskap, och om det är vetenskap så är det inte konsensus.1 Om forskare är överrens om något, så betyder det att de allihopa har fel. (Varning! Försök inte tillämpa detta på andra områden som relativitet och evolution, ty då kommer folk att tycka att du är en knäppgök).
     
  3. De flesta klimatforskare har antingen en egen dold politisk agenda eller anpassar sig efter maktens önskemål. Därför kan man inte att lita på dem. Det finns dock undantag, som de eminenta forskare (och andra) som under åren har inbjudits av republikanerna att vittna inför Amerikanska kongressen (bl a Dick Lindzen, Judith Curry, John Christy, Fred Singer, Willie Soon, Michael Crichton, Christopher Monckton och Stephen McIntyre). Dessa kan man lita på!
     
  4. Forskarna har haft fel förr. T ex fanns det på 1970-talet forskare som varnade för en ny istid. Att de var mycket färre än de som varnade för en uppvärmning är inte relevant: det viktiga är att de hade fel. Och därför behöver vi inte tro på forskarna idag. (Fast kanske var det de som varnade för en istid som hade rätt i alla fall). Denna regel gäller dock inte för klimatskeptiska forskare (som de i 3 ovan).
     
  5. Du kan inte lita på den vetenskapliga litteraturen, den är bara "pal review" och grindvaktande. Det gäller i synnerhet de s k "tunga" tidskrifterna, som Nature och Science.
     
  6. Om någon artikel som verkar stödja din sak publiceras i någon obskyr och marginell tidskrift, så innebär det att hela den "etablerade" klimatvetenskapen är omkullkastad. Det gäller också om någon bloggare under stort ståhej skriver ihop en artikel under en helg (den behöver inte ens vara färdig).
     
  7. Klimatskeptiska bloggar som WattsUpWithThat, JoNova och James Delingpole är överlägsna som vetenskapliga informationskällor jämfört med traditionella vetenskapliga tidskrifter. De har många fler läsare, så om de skriver någonting som är fel så kan vi vara säkra på att det omedelbart blir upptäckt och korrigerat.
     
  8. Alarmistiska bloggar som Skeptical Science kan man inte lita på. Det har man sagt på den klimatskeptiska bloggen WattsUpWithThat!
     
  9. Vilken annan förklaring som helst är alltid bättre än att det beror på förbränning av fossila bränslen.  Det spelar ingen roll om förklaringen har logiska luckor eller saknar stöd av observationer, eller för den delen motsägs av observationer eller är självmotsägande.  För bevisbördan ligger alltid på alarmisterna. Du behöver aldrig bevisa något!
     
  10. Silverkuleprincipen: om någon enda sak inom den "etablerade" klimatvetenskapen kan visas vara fel, eller tveksam, så innebär det att vi kan förkasta hela den  "etablerade" klimatvetenskapen.
     
  11. Tack vare silverkuleprincipen så behöver du inte lära dig om alla delarna av "klimatvetenskapen". Det räcker att du specialiserar dig på ett enda ämne, som t ex den medeltida värmeperioden/hockeyklubban. Och när jag skriver "specialisera" så menar jag "studera klimatskeptiska blogginlägg om ämnet". Du bör försöka leda över diskussionen på detta ämne så ofta som du kan.
     
  12. Osäkerhet är din vän. Om något är det minsta osäkert så innebär det att vi inte vet någonting alls, och då kan vi ignorera det. Alternativt, om osäkerheten anges som ett intervall så kan du alltid välja det minst hotfulla värdet och tro på det. Om t ex IPCC säger att minst hälften av uppvärmningen under de senaste 50 åren beror på mänskliga aktiviteter, så kan du tolka det som att de menar hälften och inte ett dugg mer.
     
  13. Komplexitet är också din vän. Om en förklaring är så komplex att du inte förstår den så kan du ignorera den. Du kan också välja att avfärda den som fel: komplicerade förklaringar triggar din bullshit-detektor. Kan den globala uppvärmningen verkligen leda till både häftigare regn och värre torkor? Du kan även förenkla förklaringen på det sätt som passar dig bäst. T ex så påverkas klimatet av både mänskliga och naturliga faktorer och betydelsen av dessa varierar över tiden. Du kan förenkla det till att det är antingen mänskliga eller naturliga hela tiden. Eftersom det var naturliga faktorer som verkade vid slutet av istiden så måste det vara naturliga nu också.
     
  14. Glömskan är också din vän. Om någon förklarade något för dig på måndag, så behöver du inte komma ihåg det på tisdag.
     
  15. Som klimatskeptiker bryr du dig väldigt mycket om människor i fattiga länder. Därför måste du oförväget kämpa för att de rika ländernas fossila utsläpp inte begränsas.
     
  16. Om klimathotet verkligen vore en problem, så skulle du ändå inte kunna lösa det helt själv. Och om du inte kan lösa ett problem helt själv, så är det ingen idé att du gör något alls åt det. Ansvaret är inte ditt!  (Går också att tillämpa på t ex nationer: "Sverige är så litet så ...").
     
  17. Det riktigt riktigt stora hotet mot miljö och människor är inte den globala uppvärmningen eller oljeutsläpp eller föroreningar från koleldning eller brutala oljediktaturer som Saudiarabien. Det är i stället vindkraftverk som förfular landskapet och dödar fåglar.
     
  18. Om det nu skulle bli några klimatförändringar (antropogena eller naturliga) så kan vi anpassa oss. Vi människor är nämligen otroligt påhittiga och kluriga. Den mänskliga kreativiteten är en resurs som aldrig kommer att ta slut! Så det finns inget att oroa sig för: framtida generationer kan säkert lösa eventuella problem orsakade av klimatförändringarna. Det enda problem som vi inte kan lösa är att använda avsevärt mindre fossila bränslen: detta skulle oundvikligen orsaka en omedelbar kollaps av civilisationen och omätligt mänskligt lidande och misär.
     
  19. All kritik mot dig och likasinnade är automatiskt ad hominem och behöver inte bemötas i sak.
     
  20. Att bli kallad för "klimatförnekare" är förfärligt. Det är ett lömskt sätt att antyda att klimatskeptiker liknar förintelseförnekare. Däremot ska man inte bli upprörd över uttryck som "ekofascist" eller "klimattaliban", för de antyder ingenting.
     
  21. Det är också förolämpande när någon tar upp paralleller till tobaksbolagens kampanjer för att så tvivel om tobakens skadeverkningar. Fy! Som om t ex olje- och kolbolagen skulle agera lika omoraliskt som tobaksbolagen för att skydda sina vinster!  (Om man nu ens kan säga att de senare är omoraliska.)
      
  22. Klimatskeptiker är utsatta för censur i media. Detta är viktigt att ständigt påtala, särskilt i debatt-artiklar i dagstidningar och på Newsmill. Värst är dock de klimatalarmistiska bloggarna och deras s k "moderering". Närhelst du får en kommentar avvisad så måste det vara censur, och dessutom ett bevis på att du hade rätt. Detta bemöts bäst genom att skriva en ännu argare kommentar. (Du är naturligtvis fast övertygad att klimatskeptiska bloggar som  WattsUpWithThat aldrig censurerar någon).
     
  23. Om några psykologer skriver om "förnekandets" mekanismer, så ska du tolka det som att de påstår att du är galen, och att de skulle vilja behandla dig med elchocker och lobotomi. Men du är inte galen, och  de där psykologerna bör se till att hålla sina elektroder och knivar borta från dig!
     
  24. Klimathotsalarmister har inget sinne för humor.
     
  25. Tyckande är vetenskap
    Ansvar är själviskhet
    Okunnighet är styrka
1Enligt science-fiction-författaren och klimatskeptikern Michael Crichton.

Uppdatering 2012-09-29: Lade till en punkt om att anpassa oss och en om psykologer.

16 sep. 2012

Guide för aspirerande klimatskeptiker del 1

Så du vill bli klimatskeptiker? Då har du kommit rätt. Detta är första delen i en guide för aspirerande klimatskeptiker av oss från Uppsalainitiativet. (Del 2 finns här). Den bygger på årtals av studier av klimatskeptisismen.

I det här inlägget tittar vi på ett antal viktiga frågor relaterade till klimatet och "klimatalarmismen". Det är fem olika frågor som varje klimatskeptiker bör ha en uppfattning om. Varje fråga har ett flertal olika möjliga svar, och du kan välja ett eller flera svar. Svaren är ungefärligt sorterade stigande efter grad av skeptisism, så att de mindre skeptiska svaren kommer före de mer skeptiska. Det första svarsalternativet för varje fråga är i linje med IPCCs uppfattning, och finns med som referens. I en del fall (frågor A och C) skulle de rent av kunna väljas av en moderat skeptiker.

En del illvilliga personer säger att den här mångfalden av ofta motstridiga svar visar att klimatskeptisismen  bara handlar om att vara emot, och att man inte har något intellektuellt sammanhållet motalternativ att erbjuda. En klimatskeptiker ser det från den andra sidan: det här visar att klimatskeptisismen är demokratisk, frisinnad  och öppen för alla idéer, och har inte stelnat i några officiellt fastslagna dogmer och teser. Allting kan ifrågasättas, alltid. Allting är tänkbart, ingenting är stolligt (utom James Hansen)!

Global temperaturanomali enligt NASA GISS
A. Vad beror den pågående ökningen av den globala medeltemperaturen främst på?
  1. Utsläpp av växthusgaser, och i synnerhet CO2 från fossila bränslen
  2. Havsströmmar (NAO, PDO)
  3. Ökad instrålning från solen
  4. Kosmiska strålar
  5. Molntäcket
  6. En 1500-års cykel  (ingen mekanism anges)
  7. En återhämtning från lilla istiden (ingen mekanism anges)
  8. Det magnetiska polskiftet
  9. Uppvärmningen har upphört (1998 eller annat lämpligt år)
  10. Oändligt många naturliga faktorer
  11. Klimatet är så komplext att vi inte kan dra några slutsatser
  12. Den urbana värmeö-effekten (UHI) får det att verka som om det blir varmare 
  13. Forskarna fifflar med temperaturmätserierna för att få det att verka bli varmare (under sken av att korrigera för problem som den urbana värmeö-effekten)
  14. Man har tagit bort en massa mätstationer från kalla områden som Sibirien och därför verkar det bli varmare
  15. Man kan inte mäta temperaturen med tiondels graders noggrannhet, så frågan är meningslös
  16. Det finns ingen "global medeltemperatur" så frågan är meningslös
  17. Vilken uppvärmning? Det var lika varmt på 1930-talet (visa kurva som egentligen är för USAs fastlandstemperatur)
  18. Spillvärme från bl a kraftverk och skepp som lagras i haven (Nordell)
  19. Planeternas dragningskraft påverkar solens kärna av järn, som  i sin tur styr jordens klimat (Manuel) 

B. Har CO2 en uppvärmande effekt, och i så fall hur stor?
  1. Ja, och den förstärks av positiva återkopplingar (till 2-4 grader för en fördubbling av CO2)
  2. Ja, men den dämpas av negativa återkopplingar (till mindre än en grad för en fördubbling av CO2)
  3. Jo, men effekten från CO2 är logaritmisk och det finns så mycket CO2 att den redan mättad (dvs mer CO2 ger ingen mer värme)
  4. Jo, men det finns så lite CO2 i atmosfären (390 miljondelar) att det inte kan ha någon märkbar effekt.
  5. Nej, den så kallade växthuseffekten strider mot termodynamikens lagar.
  6. Nej, tvärtom är det uppvärmningen som ger mer CO2
  7. Nej, CO2 har en avkylande effekt.
  8. CO2 är växtföda.
  9. Vi kan väl inte sluta andas heller?
  10. Det inget att oroa sig för: Gud kommer inte att låta något ont hända oss när vi använder fossila bränslen.
CO2-mätningar från Manua Loa-observatoriet
C. Vad beror ökningen av CO2 på?
  1. Främst mänskliga utsläpp, och då mest från förbränning av fossila bränslen
  2. Främst på att det blir varmare och haven ger ifrån sig CO2
  3. Naturliga orsaker (eftersom de naturliga utsläppen är mycket större än de mänskligt orsakade)
  4. Värmen under medeltiden (800 års fördröjning för ökad CO2)
  5. Vulkaner, inklusive dem under vattnet (Plimer)
  6. Det är fel på mätningarna

D. Vilka är drivkrafterna bakom klimathotsalarmismen?
  1. Klimathotet är på riktigt
  2. Media överdriver för att locka läsare/tittare/lyssnare
  3. Det är en förevändning för att minska oljeberoendet
  4. Forskare vill har mer anslag
  5. Politiker vill har höjda skatter och fler regleringar
  6. Miljöorganisationer som Världsnaturfonden och Greenpeace vill ha mer pengar och inflytande
  7. Banker vill tjäna pengar på utsläppshandel
  8. De mäktiga vindkrafts- och solkraftsindustrierna vill tjäna pengar
  9. Oljebolag vill tjäna pengar på höjda oljepriser
  10. De rika länderna vill förhindra de fattiga ländernas utveckling för att slippa konkurrens
  11. De fattiga länderna vill pressa de rika länderna på pengar som "klimatkompensation"
  12. Strävan efter en världsregering (Maurice Strong, Rom-klubben, Världsnaturfonden m fl)
  13. Kommunism (vattenmeloner: gröna utanpå, röda inuti)
  14. Eko-fascism  (en naturlig fortsättning på Nazismen - nazisterna tyckte också om naturen)
  15. Klimathotet har blivit en religion (Gaia-dyrkan)
Så här levde man på medeltiden. Scen från filmen Monty Python and the Holy Grail.
E. Hur kommer civilisationen att utvecklas om vi skär ner på fossila bränslen?
  1. En teknologisk och samhällelig utveckling mot mer hållbar produktion och konsumtion av energi
  2. Utvecklingen kommer att bromsas upp/avstanna
  3. Tillbaka till 1930-talet med Hitler och Stalin och depression och förtryck
  4. Tillbaka till 1800-talet med häst och vagn och begränsad industri
  5. Tillbaka till medeltiden med armod och flagellanter och ingen industri
  6. Tillbaka till stenåldern med grottor som bostäder och kläder av djurhudar

4 aug. 2012

Rattfylleribluffen


Det följande är satir, avsedd att illustrera fejkad eller självrättfärdigande skeptisism, och avspeglar inte skribentens eller bloggens faktiska åsikter. Ni är likväl välkomna att försöka bemöta argumenten i kommentarstråden nedan, men räkna inte med att det blir en lätt match.

Det finns inga bevis för att rattfylleri orsakar olyckor. Trots det utsätts ratffulla
för en förföljelse som för tankarna till Sovjet under Stalin och Lysenko.
Vi matas ständigt med information om hur farligt det är med rattfylleri. Gammelmedia publicerar skräckhistorier, och en armé av byråkrater försörjer sig på vår skräck. Likt Röda Khmererna talar man om en noll-vision och noll-gräns. Personer med avvikande uppfattning förföljs, attackeras med ad hominem och och straffas hårt av åsiktspolisen.

Jag var själv en gång övertygad om rattfylleriets farlighet, men så började jag undersöka saken närmare (genom att surfa på Internet) och då insåg jag snart att frågan inte alls är avgjort. Tvärtom så har jag inte lyckats hitta några som helst bevis som stödjer att rattfylleri är farligt. Däremot finns det många bevis på att det är helt ofarligt.

Ta t ex den här statistikrapporten från "Trafikskyddet". Det här är alltså rattfyllerialarmisternas egen statistik, och till och med den visar hur fel de har. Jag citerar:
I medeltal 90 personer har dödats och 1 075 årligen skadats i rattfylleriolyckor de senaste fem åren. Det här är en fjärdedel av samtliga trafikdödade och 14 procent av de skadade. Av de omkomna var 86 procent män och av de skadade 78 procent.
Att en fjärdedel av alla trafikdödade omkommer i rattfylleriolyckor innebär att tre fjärdedelar omkommer i rattnykterhetsolyckor, dvs olyckor som inte har med alkohol att göra. Tydligen begriper sig de så kallade trafiksäkerhetsexperterna inte på grundläggande statistik, för slutsatsen är uppenbar: det är farligare att köra bil nykter än full! Det bevisar deras egen statistik.

Lägg också märket till den genus-politiskt korrekta sista meningen. Det är männen som är värst vill man säga. Så himla typiskt i vår lilla ankdamm!

Om man tänker efter, så är det inte rimligt att några ynka promille alkohol i blodet skulle göra det farligare att köra bil. En promille är en tusendel. Just det: en tusendel! Även om man har halsat några nubbar så finns det fortfarande kvar 999 tusendelar blod i ådrorna. Och den mänskliga kroppen och i synnerhet hjärnan är oändligt komplicerad. Hur kan man då säga att något händer pga lite alkohol i blodet? Den här fixeringen vid en enda kemisk substans är mycket olycklig!

Schematisk beskrivning av första delen av kroppens mycket komplicerade alkoholmetabolisering.
Har vi verkligen koll på exakt hur många molekyler som processas i varje steg?
Kanske kan alkohol uppstå spontant i kroppen, utan att man dricker?
(Bilden från National Institutes of Health)

Folk har alltid dött i olyckor, långt innan det fanns vare sig alkohol eller bilar. Det är alltså fullkomligt naturliga dödfall det rör sig om. Det har ingenting att göra vare sig med bilkörning eller drickande. Ta ismannen Ötzi som dog för 5000 år sedan: tror du att de hittade honom djupfryst i en stadsjeep med en vinbox på passagerarsätet? Nej, naturligtvis inte!

Dessutom så kan man ifrågasätta hur mycket man kan lita på den där statistiken. Det finns stora felkällor som man tydligen inte tar hänsyn till. Ta den så kallade full-polis-effekten (FPE): om en full polisman ber en bilförare att blåsa i "ballongen" så finns det risk att alkoholen i polismannens andedräkt påverkar utslaget. Ingen av "experterna" har tänkt på det. Jag ska skriva en vetenskaplig artikel under helgen som bevisar att den här effekten fördubblar antalet rapporterade "rattfylleriolyckor". Detta kommer att få globala konsekvenser! (Kan någon hjälpa mig med den statistiska analysen?)

I rapporten skriver "Trafikskyddet" också:
Mängden alkoholfall i trafikströmmen har förblivit praktiskt taget oförändrad de senaste åren.
Det är tydligt att rattfyllerilagstiftningen inte har någon verkan, trots att alla trafiksäkerhetsexperter hävdar att det krävs minst en global diktatur för att tvinga alla att skära ned på sitt drickande i samband med bilkörande. Det handlar bara om att man vill kontrollera varje aspekt av våra liv. Ingen frihet få finnas kvar för dessa diktaturälskare och övervintrande kommunister: ska man köra till jobbet på morgonen - ingen snaps till frukosten, ska man hämta barnen på dagis - ingen öl innan på puben, ska man köra en tankbil till Finland - ingen Kosken i handsfacket!

Att minska på rattfylleriet är något som kan göras av vem som helst på föreningsbasis. Så någon inblandning av staten behövs inte för detta. En rörelse på gräsrotsnivå skulle säkert vara effektivare är min gissning. Var och en har ett fritt val att ändra sin livsstil. Men för att detta skall ske, om det behövs, så måste man vara övertygad om att detta är viktigt, att man vill satsa på medlemsskap och frivilliga åtaganden i något sådant. Det är alltså väldigt viktigt att diskutera rattfyllerifrågan så att man kan ta bästa möjliga ställning. Det är därför vi behöver trafiksäkerhetsdiskussioner som de som vi för på bloggen "Rattfylleribluffen". Personligen tycker jag att riskerna är överdrivna, och jag tänker inte dra ner på mitt drickande när jag kör bil.

Skål!

8 apr. 2011

Fredagsmys: IPCCs förutsägelser från 1851

Satirbloggen Denial Depot skriver om en artikel av Kesten C. Green, J. Scott Armstrong och Willie Soon, som undersöker hur väl IPCC (internationella klimatförändringspanelen) har lyckats förutsäga den globala temperaturen sedan 1851. Eftersom IPCC inte fanns 1851 har författarna fått använda sin egen fantasi. Läs mer på Denial Depot .

Det här måste vara en av de stolligaste artiklarna i den klimatvetenskapliga litteraturen någonsin (även om tidskriften International Journal of Forecasting inte är naturvetenskaplig). Så vem är då J. Scott Armstrong? Han är inte klimatvetare, utan en ekonom som har specialiserat sig på förutsägelser. Han får sägas vara mycket framstående inom sitt område. Armstrong blev inbjuden av det republikanska partiet till kongressförhören om klimatet förra veckan (han var också inbjuden 2007). Armstrongs och Soons artikel kan ses som ett riktigt skräckexempel på hur det kan gå när vetenskapen politiseras.

Ett annat av republikanernas vittnen var professor Richard Muller från Berkeley. Muller, som blivit mäkta populär inom förvillosfären sedan han kritiserat den så kallade hockeyklubban, skulle berätta om preliminära resultat från ett projekt för att skapa en "oberoende" global temperaturserie. Vad han hade att säga föll tyvärr inte republikanerna i smaken.

Uppdatering 2011-04-11: Armstrong skriver om sina pajaskonster i New York Times.

4 feb. 2011

Fredagsmys: Hur man driver en skeptisk blogg

Bloggen Denial Depot har ett läsvärt inlägg om hur man driver en skeptisk blogg utan för mycket tankeverksamhet. Det må vara satir, men det känns ändå som om det kommer väldigt nära hur det verkligen går till på en del bloggar. Mer än så vill jag inte avslöja. Läs också inlägget direkt efter, som är ett exempel på tillämpning.